Fantastische dagen in Cumbuco - Reisverslag uit Cumbuco, Brazilië van Lotte & Edgar - WaarBenJij.nu Fantastische dagen in Cumbuco - Reisverslag uit Cumbuco, Brazilië van Lotte & Edgar - WaarBenJij.nu

Fantastische dagen in Cumbuco

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte & Edgar

09 Mei 2011 | Brazilië, Cumbuco

Sinds de laatste update hebben we een hoop gedaan!

Na twee dagen regen trok het wat open en zijn Ed en ik direct naar het strand gegaan om wat te drinken en een stukje te lopen. Toen we richting het einde van het dorp liepen kwamen we een super toeristisch “terras” tegen wat op het strand stond. Overal liepen verkopers tussen de tafeltjes met grote houten kunstwerken, sieraden, hangmatten, van blikjes gemaakte voorwerpen en voor het terras stonden de paarden en ezels klaar om een ritje te maken met een toerist.
Ik vond het al gauw een lekker terras, even 1 van de toeristen ipv altijd tussen de locals.
Ed en ik zagen op de kaart snacks staan dus besloten het goedkoopste te nemen. In spanning wachtte we af wat we zouden krijgen ineens stond die meneer er weer met een bakje rijst! Nou snapte ik waarom die meneer zo verbaast vroeg of we wel echt Branco wilde?! Gelukkig vond Ed de rijst super lekker en was het de 8 reais (!) wel waard. Ineens begon het donker te worden en zag je de grote grijze wolken al aankomen voor betekend dat wind! Ed en ik liepen snel naar het appartement en al gauw kwamen we de Nederlanders tegen met hun kites. Met z’n alle hebben we op het strand gewacht tot er meer wind kwam maar na een aantal pogingen bleek er toch te weinig te staan.
’s Avonds zijn we naar het dorpje gegaan opzoek naar een BBQ voor vlees. Al gauw zagen we een lokaal tentje op het plein waar ze vlees spiesen aan het BBQ’en waren.
We bestelde er 2 en rekende 3,00 reais af! Echt heel goedkoop voor zulke lekkere grote vlees spiesen. Marco en Paulo zagen we langs ons lopen en na een praatje gingen we nog wat mee eten met hun. We hadden een gezellige avond gehad en leerde een hoop over het leven hier.

De volgende morgen (6 mei) begon de dag met zon! Na een lekkere luier ochtend met een boek in de hangmat besloten we een kijkje te nemen op het strand. Daar vonden we al gauw opgepompte kites met de Nederlanders ernaast. Al helemaal klaar voor de voorspelde wind. Ed liep snel naar huis om zijn 12 m RPM te halen en ook daarmee het water op te gaan. Hij stond meteen een groot stuk en maakte ook al bochten. Helaas was het lastig om hoogte te houden dus moest hij na een tijdje terug lopen.
Ook ik ging een poging wagen! Ik stond al gauw maar helaas voor maar 5 seconden…
Toch is de eerste stap nu gezet en is de spanning is er af.

Zaterdag ochtend 7 mei was Ed al vroeg op en was hij boodschappen gaan doen voor de middag. We hadden een jongen ontmoet, Jonas, en hij heeft hier een 3 daagse kite cursus. We spraken zijn instructeur een paar dagen geleden en vertelde dat we graag eens naar de lagune Cauipe willen. Hij vertelde ons dat hij morgen met Jonas daar naar toe wil en dan wij met hem mee kunnen rijden. Helaas was het tijdens de regen dagen niet gelukt om daar naar toe te gaan maar vandaag klopte Jonas bij ons op de deur bij Casa Banana en konden we dan eindelijk naar de lagune. Voor 10 reais p.p. (vet goedkoop!) reed hij ons daarheen met zijn eigen buggy. Wat een fantastische rit! Echt geweldig zo over het strand. En toen kwamen we aan bij de lagune echt een prachtig plekje. We genoten volop tijdens het wachten op de wind. Er stond echt te weinig wind voor onze 12 meter maar we zijn het toch gaan proberen. Ik heb goed kunnen oefenen hier en het ging al stukken beter. Ik kon echt een stukje varen daar! Dat het vlak water was maakte het ook stukken makkelijker. Op de terugweg naar Cumbuco hadden we pech met de buggy. We hoorde zijn vrouw en de instructeur al lachen en vragen of er wel was getankt?! Dit bleek niet het geval te zijn want al gauw pakte hij een plastic vat van water waarin benzine zat. Na veel gerommel en gepomp deed hij het weer en konden we de weg naar huis vervolgen! Gelukkig want ik begon het wel even spannend te vinden toen het al ging schemeren. Het wordt hier namelijk snel donker om 18.00 uur al! Bij het Guesthouse waar we werden afgezet vroegen we gelijk of we daar vanaf maandag voor een week konden verblijven. We hebben toch besloten om hier nog wat langer te zitten want het is hier toch wel erg fijn! Junior, de instructeur, vertelde ons dat je super lekker en goedkoop lasagne kunt eten in het dorp. Achter de hoofdstraat vonden we het kleine tentje waar we ‘s middags al onze lunch haalde. Echt een braziliaans mini tentje met twee plastic tafels en een hoop stoelen op straat. De eigenaar herkende ons gelijk en bood ons direct vanalles aan helaas was er nog maar 1 stukje lasagne máár hij had nog een hoop ander lekker avondeten. Jonas en Ed namen een soort soep met rijst en kip erin en ik mocht het stuk lasagne.
We deelde een fles fruit sap wat leek op fruit-bier en namen als toetje twee enorme stukken zelf gemaakte cake. Echt verrukkelijk! Als laatste drankje nog twee fruit juices erbij en ik rekende maar 14.75 reais af! Dit is wat Ed en ik zochten een echt braziliaans tentje met goed eten voor weinig. We gaan hier zeker nog eens eten. Morgen is hij helaas gesloten maar maandag gaan we absoluut langs voor de lasagne! Het was een leuke avond om mijn verjaardag te vieren want in NL was ik op dat moment al jarig!

Mijn verjaardag (8 mei) begon goed! Er was een lekker zonnetje en het was niet te heet. Na een lekker ontbijt met een aarbei yoghurt drankje wat Ed voor mij had gehaald ging ik weer in de hangmat mijn boek lezen. Het begon alleen wel echt een stuk warmer te worden hierdoor vonden Ed en ik het weer eens tijd worden om in ons zwembad te zwemmen. Nadat ik een hoop “baantjes” had gezwommen ging we lekker in de zon liggen. We zijn nu wel bruin genoeg om wat langer in de zon te kunnen liggen zonder dat we meteen verbranden. Inmiddels was het al half 1 en was Jonas nog niet langs geweest om ons op te halen voor het tripje naar de lagune. Dus besloten we naar het strand te gaan en daar lekker te zitten onder een rieten parasol. Al gauw stond er veel wind en kwamen ineens overal kiters vandaan. De hele zee voor ons zat vol met kiters ik zag Ed al de hele tijd verlangend kijken dus besloten we toch maar gauw de kite spullen te pakken en het water op te gaan. Ed was al snel weg en kon lekker hoogte houden! Hij deed het super goed!!! Ineens was hij zijn board kwijt en lag hij op het water met zijn kite. Gelukkig houdt iedereen je goed in de gaten want als het nog langer duurde zouden de Nederlanders al naar hem toe zijn gezwommen. Ik wilde het ook een keer proberen en na 2 mislukte pogingen stond ik ineens en vaarde ik zo weg! Ik kon zelfs zwaaien naar Marco maar de poging om naar links te gaan mislukte waardoor mijn kite viel. Eindelijk had ik hem weer omhoog en toen viel die ineens uit de lucht. Geen wind meer!!!!

’s Avonds wilde Ed en ik wat luxer eten (ik wilde dolgraag de garnalen proberen!) dus besloten we bij het restaurant van een Duitser te gaan eten. Het is hier erg gezellig en stikt er van de Nederlanders die hier zijn komen wonen en dat zijn er verbazingwekkend veel! Hier troffen we Marco en Paulo aan en schoven gezellig bij hun aan. Als borrel namen we de bekende cocktail van deze regio ik was erg nieuwsgierig hiernaar maar ik vond het niet zo lekker! Meer iets voor op het strand met al dat ijs en citroen. Maar het was een super leuke tweede verjaardagsavond!!!

Ik zit nu in onze nieuwe kamer in Cumbuco Guesthouse. Het zijn grote kamers en ook veel luxer/ schoner. We hebben het nu al naar ons zin hier. We hebben een grote waterfles van 20 liter met een kraantje zodat we sneller wat water pakken.
Hopelijk komt Jonas zijn instructeur zo opdagen want dan gaan we weer naar de lagune!

Het is een enorm verhaal geworden maar ik kon niet stoppen!

Veel liefs uit Cumbuco,

Lotte


Je kan op de onderstaande site onze foto's bekijken! https://picasaweb.google.com/Lottekunkeler/BrazilieCumbuco?authkey=Gv1sRgCPWF-vrj1cHMKw&feat=directlink

  • 09 Mei 2011 - 16:28

    Julia Koppejan:

    Oh wat zijn jullie heerlijk aan het genieten!!!

    Groetjes en we houden je bij hoor!

    Julia Cok Eveline en Bodil

  • 15 Mei 2011 - 13:23

    Van De Geusjes:

    wauw wat een heerlijk beachleventje hebben jullie nu daar!! Ik hoorde van Es en Lil jullie berichtjes. Net alles gelezen en wat een avonturen! Geniet volop van deze andere wereld! Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Cumbuco

Lotte & Edgar

9 weken op reis tussen jericoacoara en pipa

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 10613

Voorgaande reizen:

27 April 2011 - 04 Juli 2011

kiten in brazilië

Landen bezocht: